lunes, 12 de mayo de 2008

Minicurs de Fotografia. Part 1: La llum i la formació de les imatges

Per començar us vaig a parlar una mica dels principis bàsics de la fotografia. Aquest és un tema que pot ser molt extens, així que vaig a intentar resumir-ho per no avorrir-vos.

Sense llum no hauria hi fotografia, això ho sabem com que la necessitem per veure amb el nostre ulls, per aquest motiu la paraula fotografia te com significat “escriure amb llum”. Hem de tenir clar que la llum és la nostra principal matèria primera a l'hora de fer una fotografia.

La llum prové d'una font d'energia que pot ser natural (el sol) o artificial (un flash, una bombeta etc) i es transmet en línia recta fins a arribar als objectes. Gràcies a que la llum està formada per diverses longituds d'ona, segons la superfície on incideixin els ratjos, el nostre ull percep aquests canvis de longitud com els diferents colors. Així, quan veiem un objecte de color verd, resulta que la seva superfície reflecteix en major amidada el verd, i absorbeix el blau i vermell. Això ens dóna la clau per a entendre el comportament dels filtres en fotografia; si usem un cristall transparent blau per a filtrar la llum, aquest deixarà passar la llum blava i absorbirà els altres colors. Però dels filtres parlarem més endavant.

Ara anem a veure com gràcies a un orifici petit es pot formar una imatge, o el que és el mateix: el funcionament de l'antiga càmera fosca, els començaments de la fotografia. Suposem que tenim una caixa de sabates totalment tancada (a les fosques), i en una de les seves cares més àmplia practiquem un petit forat amb una agulla. La llum de l'exterior entra en la caixa. Si per exemple, vam col·locar un objecte davant de l'orifici, dintre de la caixa, en la cara contrària a l'orifici, es formarà una imatge invertida de l'objecte que tenim en l'exterior.

Com passa això? Sabent que la llum viatja en linia recta, els ratjos que vénen de la part superior de l'objecte seran recollits en la part inferior de la caixa de sabates. Però eclar, això és molt rudimentari, i la imatge que es forma està poc definida. Per això es va començar a fer servir lents substituint aquest arcaic orifici. Unes lents convergents (com les d'una lupa) que s'ocupen de concentrar més llum i convergir els ratjos, perquè d'aquesta forma la llum es dirigeix de forma més precisa al lloc d'incidència formant imatges més semblants a l'escena original. És exactament el que fem quan intentem enfocar una escena amb les nostres càmeres actuals, disposar les lents per a aconseguir una imatge nítida i amb suficient llum.





Ens falta l'últim element per a tenir assegudes les bases de la fotografia: el material fotosensible.
Sense aquest, l'única cosa que hem estat fent fins a ara és representar objectes o escenes. Des que es van començar a fer servir lents en la càmera fosca fins que es va inventar un material fotosensible van passar més de tres-cents anys. El material fotosensible s'ocupa de captar i fixar la imatge, i en l'actualitat ho podem diferenciar entre materials analògics (pel·lícula) i digitals (sensors).


Així, les bases de la fotografia es resumeixen en aquests quatre punts:

1- Transmissió de la llum en linia recta

2- Formació d'una imatge per un orifici

3- Convergència dels ratjos de llum per les lents

4- Materials fotosensibles
Informacio extreta de Xakatafoto

No hay comentarios: